مواد قیری مواد آلی هستند که انواع مختلفی را شامل می شوند.
قیر طبیعی: قیر شرکت ستاره سبز جویبار ماده ای چسبنده یا ماده جامد است که از ترکیبات کربوهیدراتی و مشتقات آنها تشکیل شده است و راه های تشکیل آنها فرآیندهای اکسیداتیو طبیعی پلیمریزاسیون روغن است.
آنها در مکان های نفتی رایج هستند و قیر طبیعی خالص یک ماده نسبتا کمیاب است.
انواع آسفالت، این نوع بیشتر از نوع قبلی رایج است و در سنگ های متخلخل رخ می دهد.
آنها آسیاب و پودر می شوند و به این ترتیب آسفالت جاده به دست می آید.
روغن، این یک نوع مصنوعی از مواد است و در فرآیند پالایش نفت خام به دست می آید و بسته به نوع چرخه فناوری، این قیرها به قیرهای باقیمانده، اکسید کننده و ترک تقسیم می شوند.
ترکیب بندی
آسفالت در نسخه کلاسیک دارای ترکیب زیر است:
تا 80٪ کربن
تا 15٪ هیدروژن
از 2 تا 9 درصد گوگرد
بیش از 5٪ اکسیژن
از 0 تا 2 درصد نیتروژن
این مواد به صورت ترکیبات هیدروکربن، گوگرد، اکسیژن و نیتروژن وجود دارند.
همه عناصر را می توان به سه گروه تقسیم کرد.
1. جزء جامد: هیدروکربن های با وزن مولکولی بالا، به نام آسفالتین و اجزای جامد نیز شامل پارافین است.
2. رزین ها موادی بی شکل با رنگ قهوه ای تیره هستند.
3. کسرهای نفتی هیدروکربن های مختلف با چگالی کمتر از 1 هستند.
قیر یک ماده نسبتاً پیچیده با نسبت مشخصی از تمام اجزا است و افزایش جرم آسفالتین ها منجر به افزایش سختی، شکنندگی و نقطه نرم شدن می شود.
همچنین پارافین ها باعث کاهش انعطاف پذیری قیر می شوند، بنابراین در حین تولید به کاهش محتوای آن به 5 درصد یا کمتر توجه می شود.
دامنه کاربرد
بسته به ویژگی های فیزیکی، زمینه های زیر کاربرد قیر متمایز می شود:
راهسازی
دستگاه سقف
ضد آب
تولید کابل برق
تکنولوژی تایر و لاستیک
انباشته کننده ها
محصولات رنگ و لاک
متالورژی
تولید بریکت زغال سنگ
پالایش نفت
هنگام انجام کارهای ساختمانی به تنهایی، قیر بیشترین درخواست را برای آب بندی اشیاء مختلف به ویژه زیرزمین ها و زیرزمین ها دارد.
جاده نفت
قیر نفتی (GOST 22245-90) برای ساخت و ساز جاده استفاده می شود و چندین مارک از این مواد وجود دارد.