در شمال کشور با چرم هولوگرامی فرش بافته می شود

انوع مختلف چرم

چرم هولوگرامی از زمانی که انسان ها شروع به پوشیدن لباس کردند مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون اساساً یک کالای تجارت جهانی است.

از کت های چرمی گرفته تا کتاب های با روکش چرمی، این مواد در خانه های میلیون ها نفر در سراسر جهان وجود دارد.

چرم دانه ای ضخیم ترین و بادوام ترین نوع چرم است زیرا این نوع چرم شامل لایه بیرونی پوست است که به آن دانه می گویند و چند نوع چرم با دانه بالا وجود دارد که شامل دانه کامل، دانه اصلاح شده و نوبوک می شود.

دانه کامل به عنوان باکیفیت ترین چرم در نظر گرفته می شود زیرا تمام دانه ها را شامل می شود و همین امر آن را بسیار بادوام می کند و چرم با دانه اصلاح شده هنوز هم دانه بالایی را شامل می شود، اما دانه ها برای ایجاد ظاهری منسجم تر و از بین بردن برخی از ایرادات چرم، پردازش یا سمباده شده است.
قسمت دانه نوبوک برای ایجاد ظاهری صاف، تقریباً مانند جیر، سمباده شده است.
چرم خرد شده از چرم باقی مانده به نام کوریوم پس از جدا شدن دانه های رویی ساخته می شود.

چرم هولوگرامی

این چرم به اندازه چرم با دانه بالا قوی و بادوام نیست، اما بدون دانه رویی نرم تر و صاف تر است و انواع چرم اسپلیت عبارتند از جیر، چرم دو ریخته و چرم لاکی.

جیر از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته می‌شود که چرت نرم و صافی دارد و معمولاً از حیوانات جوان‌تر تهیه می‌شود، زیرا پوست حیوانات مسن‌تر تمایل به خشن‌تر شدن دارد.
چرم دو ریخته ای یک لایه وینیل به آن اضافه شده است که ظاهر چرم تمام دانه را به آن می دهد، اما این باعث می شود سفت تر شود و کیفیت بالایی نداشته باشد.
چرم لاکی دارای روکش لاکی است که به آن ظاهری صاف و براق می دهد.
انواع دیگر چرم عبارتند از:

چرم چسبانده شده: چرم چسبانده شده با برداشتن ضایعات چرمی و ترکیب آنها با هم برای ایجاد ظاهر یک ورقه کامل چرم ساخته می شود.
چرم مصنوعی: این یک نوع چرم واقعی نیست زیرا از پوست حیوانات ساخته نشده است و در عوض از مواد مصنوعی ساخته شده است.