ترکیب کربنات سدیم با این ماده گازی سمی تولید می کند

کربنات سدیم غذایی ترکیبی است که به مواد غذایی عرضه شده در بازار به منظور بهبود آنها اضافه می شود.

کربنات سدیم سمنان یکی از لیست طولانی این مواد افزودنی است این عمدتا به عنوان یک تنظیم کننده اسیدیته، عامل خمیر کننده و عامل ضد جوش استفاده می شود همچنین در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از محصولات موجود در قفسه های سوپرمارکت های ما با کد E500 یافت می شود. اما دقیق تر چیست؟

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد افزودنی E500 یا کربنات سدیم بدانید آورده شده است.

ویژگی های کربنات سدیم چیست؟
کربنات سدیم نمک سدیمی است که از اسید کربنیک به دست می آید اسید کربنیک ترکیبی است که از انحلال در هنگام رقیق شدن دی اکسید کربن (CO2) در آب تشکیل می شود.

کربنات سدیم

 

کربنات سدیم به صورت پودر سفید ریز و بدون مزه یا بو است که خاصیت جذب رطوبت هوا را دارد این پودر مخصوصاً به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده اش شناخته شده است.

کربنات سدیم نیز در صنایع غذایی به عنوان افزودنی استفاده می شود و دارای کد E500 است.

این افزودنی منشأ مصنوعی دارد و عمدتاً به عنوان تنظیم کننده اسیدیته، عامل ضد جوش، تثبیت کننده، غلیظ کننده و عامل خمیر کننده استفاده می شود.

به طور دقیق تر، به عنوان مثال، این امکان را فراهم می کند که کاکائو خام را روان تر کند یا اسیدیته پنیرهای خاص را تنظیم کند.

آیا برای سلامتی خطرناک است؟
کربنات سدیم یک افزودنی غذایی است که برای سلامتی ما بی ضرر است با این حال، در مقادیر بسیار زیاد، ممکن است تحریک روده، استفراغ یا اسهال رخ دهد اما از نظر تئوری، با مصرف افزودنی غذایی نمی توان به چنین دوزهایی دست یافت.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می شود مصرف محصولات بسیار فرآوری شده حاوی مواد افزودنی زیادی را محدود کنید.